pirmdiena, 2012. gada 19. novembris

J.Elpes konfekšu rūpniecība: etiķete no 30-tajiem

Un atkal jau es ķemmēju internetu meklējot kaut ko par 'Gotiņām'. Šoreiz man acīs iekrita sārts un šķietami necils konfektes etiķetes attēls, tas mani aizveda uz http://www.senakuldiga.lv/. Senajai Kuldīgai veltītā mājas lapa vēstīja sekojošo: "Kabilē ražota "Gotiņa". 18.gs. pilnpiena konfekte, tika ražota Kabilē, Jēkaba Elpes konfekšu fabrikā. Orģināla glabatājs, partneris: Eduards Skabis. Atrašanās vieta: Kabile, Kuldīgas novads."

Man ļoti iepatikās šī etiķete, tālrunis 24 vien ir ko vērts! Protams, tas nav nekāds 18.gs., bet gan 20.gs. 30-tie gadi. Jebkurā gadījumā, tik senas gotiņas manā kolekcijā pagaidām vēl nebija. Sevišķi necerēdama uz panākumiem, portālā draugiem.lv sameklēju minēto Eduardu Skabi un uzrakstīju viņam vēstuli. Drīz saņēmu ļoti iepriecinošu atbildi:

"Sveika, Santa! 

Ar patiesu interesi iepazinu Tavu vaļasprieku. Pats arī sevi uzskatu par kolekcionāru, jo krāju, visu, kas vien nonāk manās rokās un kādreiz skolotāja darbā var noderēt kā uzskates līdzeklis. Konfekšu papīriņu krāšana bija mans pirmais kolekcionēšanas veids agrā bērnībā. Diemžēl eksponāti ir pagaisuši - laikam kādreiz neuzskatīju tos par vērtību nesošiem. Priecājos, ka divus tomēr esmu saglabājis. Viens ir redzams Tevis atrastajā mājaslapā, otrs ir dublikāts, kuru varētu arī Tev uzdāvināt. Cik zinu, šie abi ir Kabilē sastopamie vienīgie eksemplāri, kas vairs tikai liecina par izbijušo konfekšu ražotni. 

Otrais eksemplārs ir ar nedaudz pabojātu gotiņas attēlu - laikam mitrumu dabūjis, bet teksts ir lieliski salasāms."

Un tik tiešām, 15.novembrī J.Elpes konfekšu rūpniecībā ražotās pilnpiena konfektes etiķete bija klāt!


Eduards Skabis man uz e-pastu atsūtīja arī ieskenētus etiķešu attēlus, un te mani gaidīja vēl viens pārsteigums - izrādās ir vismaz trīs J.Elpes gotiņu etiķetes! Lūk - pirmā ir etiķete, ko atradu http://www.senakuldiga.lv, bet otras attēlu man atsūtīja Eduards.


Bet trešā - trešā tagad pieder man! Urrā!

Pajautāju Eduardam, kas ir zināms par šo konfekšu ražotāju. Lūk, ko viņš man pastāsīja: "Kabiles konfekšu fabrikas īpašnieks bija Jēkabs Elpe. Tā atradās Maz-Eģeniekos, 3 km no pagastnama. Tautsaimniecības pārskatos tā pieminēta uz 1935.gadu."

Kā arī šis tas Berga sameklēts par J.Elpes konfektēm iz 21.06.1934.g. "Jaun-Tukuma balss" pielikuma (Avots: http://periodika.lv/):


Liels paldies Eduardam Skabim!

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru